Silence

”…ansioituneen yhdysvaltalaisohjaajan paras elokuva sitten 1980-luvun lopun.”  ★★★★ HS

Oscar-voittaja Martin Scorsesen (The Departed, Goodfellas, Raging Bull) vuosikymmeniä työstämä eeppinen draamaelokuva perustuu japanilaisen Shûsaku Endôn romaanin ”Silence”. Se kertoo kahdesta 1600-luvulla eläneestä jesuiittapapista, jotka kohtaavat väkivaltaa ja vainoa matkatessaan Japaniin löytääkseen oppi-isänsä ja levittääkseen kristinuskon sanomaa. Järisyttävä elokuva pohtii uskon ja henkilökohtaisen vakaumuksen, oikean ja väärän kysymyksiä filosofisesta näkökulmasta eikä päästä katsojaa helpolla.

Pääosissa huipputähtiä mm. Liam Neeson (Schindlerin lista, Kinsey, Michael Collins), Andrew Garfield (Hacksaw Ridge - aseeton sotilas) ja Adam Driver (Paterson, Frances Ha, Inside Llewyn Davis, While We´re Young).

 

”…beautifully made, staggeringly ambitious and utterly compelling.”  Empire

”Martin Scorsese teki yhden parhaista elokuvistaan: Silence kuvaa lähetyssaarnaajia 1600-luvun Japanissa. Shusako Endon Vaitiolo-romaaniin perustuva elokuva liittyy Scorsesen uskonnollisia teemoja käsittelevien ohjaustöiden joukkoon.

MARTIN SCORSESE suunnitteli elokuvaa Shusako Endon romaanista Vaitiolo lähes 30 vuotta. Nyt kun se on valmis, voi todeta, että kyseessä on ansioituneen yhdysvaltalaisohjaajan paras elokuva sitten 1980-luvun lopun.

– KATOLILAISEN Shusako Endon (1923–1996) vuonna 1966 ilmestynyt teos on 1900-luvun hienoimpia ja tärkeimpiä uskonnollisia ja historiallisia romaaneja. Se kertoo kahdesta jesuiittapapista, jotka 1630-luvulla lähtevät Portugalista Japaniin lähetyssaarnaajiksi ja etsimään maahan kadonnutta opettajaansa, jonka väitetään luopuneen uskostaan.

– Endon Kristus-kuvaan sisältyy aineksia buddhalaisuudesta ja shintolaisuudesta, mikä aikoinaan aiheutti keskustelua katolisessa kirkossa. ”Mitä on kristillinen armeliaisuus?”, kysyvät kuulustelijat isä Sebastiaolta, ”mikä on kristillisen ja buddhalaisuuden armeliaisuuden ero?” Sitä ei oikeastaan ole, ja kun isä Sebastiao ymmärtää, että vaikka opinkappaleisiinsa tukeutuva kirkko tuomitsee hänen pakon edessä uskosta luopumisensa, Kristus ei niin tee. Jumalan vaitiolo lakkaa.

Scorsese on pyrkinyt kääntämään elokuvan kielelle joitakin Endon romaanissa vain päähenkilön mielessä liikkuvia asioita, ja onnistunut etenkin Silencen loppukohtauksessa kauniisti.

ANDREW GARFIELD tavoittaa hyvin nuoren papin intomielisyyden ja naiiviuden, Issei Ogata on erinomainen inkvisiittori Inouen roolissa, mutta parhaasta roolisuorituksesta vastaa Liam Neeson isä Sebastiaon entisenä opettajana isä Ferreirana, joka on luopunut uskostaan ja päätynyt elämään japanilaisena.

Ferreira on mies, joka on saanut itsensä uskomaan siihen, etteivät japanilaiset edes ymmärrä kristinuskon olemusta ja että sitä on mahdoton saada juurtumaan Japanin ”suohon”. Toimintafilmien sankarina viime vuosina pääasiassa pyörinyt Neeson tekee pienin elein ja ilmein tämän murretun ja murtuneen miehen henkilökuvan.

Paljon elokuvissa nykyään käytetyn Adam Driverin rooli isä Garupena on hyvin pieni, mutta merkityksellinen isä Sebastiaon myöhempien kehitysvaiheiden kannalta. Yosuke Kobosuta tulkitsee hienosti heikkouttaan jatkuvasti uskonsa kieltävän japanilaiskristityn Kichijiron osan.

Meksikolaisen Rodrigo Prieton Taiwanissa tekemä kuvaustyö on sävykästä, ja se saikin Oscar-ehdokkuuden.”

★★★★ Pertti Avola, HS

”a monumental work”

★★★★ Matt Zoller Seitz. RogerEcbert

”…strives to touch eternal truths… – …clearly Scorsese’s most personal work since Mean Streets, addressing issues of faith and doubt (alongside examinations of cultural and political monotheism) in a manner that has something of the quizzical passion of Dreyer and the earthy grit of Pasolini.”

Mark Kermode, The Guardian

”Story of Jesuit priests facing persecution in Japan is one of the master filmmaker's most spiritually moving films to date.

Is God dead – and if not, why does he appear to be deaf, blind and dumb in the face of human suffering? That's a deep dive for any one movie, yet Martin Scorsese's Silence fearlessly takes the plunge, emerging in a dizzying climb that offers frustratingly few answers but all the right questions. The filmmaker, raised Roman Catholic and inculcated in its rituals, has tackled the issue of faith before, both directly (The Last Temptation of Christ, Kundun) and implicitly (Mean Streets, Taxi Driver, Raging Bull, Cape Fear), works in which belief erupts in bloodshed. This tale of Jesuit priests has been called Scorsese's passion project – a misnomer, since this great American artist has yet to make a film he wasn't passionate about. What's meant here is that the 74-year-old director has been trying to get Silence on screen since the late Eighties, when he first read the 1966 novel by Shusaku Endo, a Japanese convert to Catholicism who found something profound in the story of Portuguese missionaries who risked their lives to bring the word of God to 17th-century Japan.

That's the plot on which Scorsese pins the spiritual quest of his urgent, unforgettable movie. Andrew Garfield, his eyes alive with fervor, plays Father Sebastião Rodrigues. Adam Driver, his starved body resembling an ascetic saint, costars as Father Francisco Garupe. Through these fierce, fully committed performances, we journey east with the young priests in search of their missing mentor Father Cristovao Ferreira (Liam Neeson). Is he in hiding, executed or married and living in sin as a Buddhist? The last option fills them with dread. Inexperienced in the ways of religious persecution, Rodrigues and Garupe find Japan a shock to their system. The brutal feudal lords and ruling samurai are committed to flushing out hidden Christians, converts who can save themselves only by stepping on a fumie, a crudely carved image of Christ. Resistance can result in drowning, burning, crucifixion or being cut, hung upside down over a pit and slowly bled to death. Scorsese, who wrote the script with Jay Cocks (The Age of Innocence), doesn't wallow in these violent visuals, using them only to reflect the horror of priests who are told that by trampling on a fumie themselves they can save the lives of others.

– Scorsese is daring us to examine our own feelings about faith and redemption. Neeson, who opens up his character fully in the film's final third, is remarkable at showing how Father Ferreira reconciles conviction and doubt about a God who chooses to suffer with mankind instead of ending its suffering. Shot in Taiwan with a poet's eye by the gifted Rodrigo Prieto (The Wolf of Wall Street), the film Is a technical and soulful marvel. If you want proof that editing can be an art form, watch what longtime Scorsese collaborator Thelma Schoonmaker does with the arrangement of images that provoke thoughtful debate. All the performances are first-rate, with particular praise due the Japanese actors. 

– Scorsese has said that Silence is "about the necessity of belief fighting the voice of experience." There is no doubting the film's relevance to a modern world in which fundamentalism and religious extremism are on the rise. Scorsese, with a rigorous fix on the complexity of his subject, refuses to temper the film's harshness with sermonizing or sentiment. Heaven and hell, brute nature and healing grace all have a place in forging faith as Scorsese sees it. 
Sure, he's overreaching. Most visionaries do. The fate of this film will depend on what it does or doesn't open up in you. The issues it raises aren't meant to go down easy. But no one with a genuine belief in the possibilities and mysteries of cinema would think of missing Silence. It's essential filmmaking from the church of Scorsese, a modern master who lives and breathes in the images he puts on screen.”

Peter Travers, Rolling Stone


Ohjaus: Martin Scorsese

Käsikirjoitus: Shûsaku Endôn romaanin pohjalta käsikirjoittanut Jay Cocks

Näyttelijät: Liam Neeson, Andrew Garfield, Adam Driver

Levittäjä: Future Film

Kieli: Englanti, japani. Tekstitetty suomeksi. 

2h 41min K-12 Väkivaltaista sisältöä Ahdistusta aiheuttavaa sisältöä
     

    Ajankohtaista

    Uusi oopperakausi 2017-18 nyt myynnissä täällä!

    ***

    Yleisön pyynnöstä alennusperusteiset liput saa nyt suoraan verkkokaupasta! Lippuja ostaessa klikkaa hinnan vieressä olevaa vaihda lipputyyppiä -linkkiä ja valitse oikea vaihtoehto. Alennusperusteisen lipun ostaminen edellyttää asianmukaista korttia tai todistusta. 

    ***

    Cult Club esittää: Kulttielokuvia kansalle! Kino Tapiolan uuden esityssarjan syys-talven 2016 näytökset olivat menestys! Jatkamme sarjaa syksyllä 2017 !

      

    Ohjelmisto ja aukioloajat


    Lipunmyynti teatterilla avautuu puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

    ***

    Kino Tapiola on ensi-iltateatteri joka valikoi ohjelmistoonsa pääasiassa eurooppalaisen ja kotimaisen elokuvan parhaimmistoa. Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

    ***

    Kiireellisissä tiedusteluissa viikonloppuisin ja iltaisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


     
     

    Yhteystiedot
    Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
    Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

    Ota yhteyttä