Tämän jälkeen

(Things To Come)

Seniorikino 14.12. klo 15, liput 6 €, avoin kaikille!

Nathalie (Isabelle Huppert) opettaa filosofiaa pariisilaislukiossa. Hän rakastaa työtään ja välittää omistautuneesti itsenäisen ajattelun perinnettä eteenpäin. Työn lisäksi Nathalien päivät täyttää perhe: opettajakollega aviomies, kaksi aikuisuuden kynnyksellä olevaa lasta sekä varsin huomionhakuinen iäkäs äiti.

Kun aviomies ilmoittaa jättävänsä Nathalien toisen naisen vuoksi, seesteinen arki alkaa horjua. Odottamaton yksinäisyys pakottaa Nathalien arvioimaan elämäänsä uudelleen, ja ensimmäistä kertaa hän kokee täydellisen vapauden.

Taidokkaan ja hienovaraisen draaman pääosassa nähdään upea Isabelle Huppert (Louder Than Bombs, Rakkaus). Mia Hansen-Løven (Eden, Goodbye First Love) ohjaama ja käsikirjoittama elokuva voitti Berliinin elokuvajuhlilla 2016 palkinnon parhaasta ohjauksesta. Elokuva ihastutti yleisöä myös tämän vuoden Rakkautta ja Anarkiaa -festivaaleilla festivaalien päätöselokuvana. 

 

"Itsestään selvyyksiä ei pitäisi todeta, mutta ai että Isabelle Huppert on mahtava. Voitettuaan lähes kaikki mahdolliset palkinnot ja esiinnyttyään niin Mia Hansen-Løven Berliinin Hopeisen karhun voittaneessa Tämän jälkeen -elokuvassa sekä pian saapuvassa Paul Verhoevenin upeassa Ellessa (Kinolla 9.12.) ranskalainen supertähti on taas tapetilla. – Vieläkin pääasiassa Olivier Assayasin parempana puoliskona tunnettu Mia Hansen-Løve on ollut hyvä aikaisemminkin. – Kaikesta nimien droppailusta huolimatta Tämän jälkeen on yllättävän vaatimaton. Onhan se älykköjen ranskalaista art house -kamaa (missä muussa universumissa ihmisiä isketään Abbas Kiarostamin Iltapäivä Toscanassa -elokuvan näytöksessä?), mutta sydämessään se on hyvin inhimillinen. Mikä johtunee Huppertin mykistävästä suorituksesta. – Elokuva on ehkä paras esimerkki symbioottisesta suhteesta sitten krokotiilin hampaita puhdistavan linnun. Tämän jälkeen osoittaa, että kukaan ei ole liian vanha miettiäkseen mitä haluaa elämältä. Tai vähemmän positiivisesti: mikään vakaa ja hyvin toimiva ei silti ole kiveen hakattua. ”Luulin, että rakastaisit minua loppuun asti”, Nathalie toteaa miehelleen kuullessaan tämän päätöksestä. ”Mikä idiootti.” Sydäntä särkevää, mutta kuten kantrilaulaja toteaisi – miten kaunista sellaista.”

★★★★ Marta Balaga, Episodi

”Isabelle Huppert on yksi alansa parhaista… – Tämän jälkeen todistaa, että ohjaaja Hansen-Løve on kyllä taitava työssään. Erityisen hyvä hän on käyttämään tilaa tarinan osana ja näyttämään ympäristön ja olosuhteet osana henkilöitä ja heidän mielenliikkeitään. Kertaalleen elokuvassa viitataan tanskalaismaalari Vilhelm Hammershøihin, interiöörikuvauksen kuninkaaseen. Esikuva tulee selväksi. – Käytännössä nerokas tilankäyttö tarkoittaa sitä että Huppertin esittämä Nathalie kävelee, juoksee ja kiiruhtaa elokuvassa lähes kaikkialle. Ja elokuvaaja Denis Lenoirin kamera seuraa. Askellus paljastaa ihmisen. Harvoin perhedraamassa kukaan liikkuu näin paljon, kuin action-sankarit konsanaan. Mutta Nathalie kiiruhtaa: äiti on sairaana, lapset tulossa päivälliselle, kirja pitäisi julkaista, oppipoika tavata ja oppitunnillekin pitäisi ehtiä. Elokuvassa on myös mainioita arkihuomioita kuten se, miten Ikean sinisistä kasseista on tullut olennainen osa huushollien varustusta, ja miten pitkälle kaupunkilainen voi mennä löytääkseen kännykkäänsä kenttää syrjäseudulla. Nathalie ei ole etsimässä uutta rakkautta, nuorta rakastajaa, vaikka sekin vaihtoehto elokuvassa esitellään. Sitä tapahtuu vain elokuvissa, kuten Nathalie elokuvassa toteaa. On siis hyviä perusteita uskoa, että 35-vuotiaalla Hansen-Løvella on loistava tulevaisuus edessään elokuvien tekijänä.” 

Veli-Pekka Lehtonen, HS

★★★★★ ”Loistava” Evening Standard

★★★★ ”Älykäs, vilpitön tutkielma.” Henry Barnes, The Guardian

★★★★ ”Vivahteikas, hauska… Odota odottamatonta.” The Times

★★★★ ”Huppert parhaimmillaan” The Telegraph

”Is there a more commanding screen presence than Isabelle Huppert? – Despite her reputation for going the extra mile, however, Huppert’s true talent is for understatement, conveying complex conflict through restrained physical gesture, a quality too often misdescribed as “cool”. In Joachim Trier’s recent Louder Than Bombs, she was a war photographer who dominated the drama in absentia, a ghostly presence in a fractured family. Now, in this Berlin Silver Bear winner from Mia Hansen-Løve, Huppert delivers a note-perfect warm and wry performance as a philosophy teacher whose life is defined by ideas rather than circumstance, a woman of substance – intellectual, emotional, financial – who faces unexpected constraints and freedoms when the assumed certainties of her domestic life unravel.” 

★★★★ Mark Kermode, The Guardian

 

Ohjaaja & käsikirjoitus: Mia Hansen-Løve

Pääosissa: Isabelle Huppert, André Marcon, Roman Kolinka, Edith Scob, Sarah Le Picard, Solal Forte, Elise Lhomeau, Lionel Dray, Grégoire Montana-Haroche, Lina Benzerti

Levittäjä: Atlantic Film

Kieli: Englanti, saksa, ranska. Tekstitetty suomeksi.

 

1h 40min K-12 Päihteet/huumeet
     

      

    Ohjelmisto ja aukioloajat


    Lipunmyynti teatterilla avautuu puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

     

    Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

    Etkö löytänyt toivomaasi näytöstä? Uudet näytökset julkaistaan maanantaisin!

     

    Kiireellisissä lipunmyyntitiedusteluissa iltaisin ja viikonloppuisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


     
     

    Yhteystiedot
    Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
    Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

    Ota yhteyttä